Очень интересная новость. Venturi, тебя, неверящего, тоже касается. New service tracks online interest in TV
Will measure engagement on Facebook, Twitter, Google By James Hibberd
June 21, 2009, 08:34 PM ET
Web site creation service Wetpaint has launched a measurement system that tracks fan interest in popular TV shows.
Billed as the first measurement tool of its kind, TV Fandex tracks the level of "fan engagement" of popular programs on Facebook, Twitter, Google, and Wetpaint's own network of 1.5 million user-created fan sites.
"It's clear there is a fundamental decentralization under way in how consumers experience TV programming, but the measurement tools have remained substantially the same," Wetpaint CEO Ben Elowitz said. "Fans now have the tools to connect and evangelize, and they are using them with gusto. The TV Fandex provides networks and producers with the first gauge of the winners and losers in creating and retaining an online audience."
The first week of public Fandex rankings show HBO's "True Blood" receiving the heaviest online engagement, followed by CBS' "NCIS," Fox's "House," Showtime's "Weeds" and Fox's canceled fan favorite "Terminator: The Sarah Connor Chronicles." Fandex.com plans to release weekly Top 100 rankings.
There are existing ways to measure a brand's online popularity, including BuzzMetrics from Nielsen, the parent company of The Hollywood Reporter. Fandex is billed as the first system built specifically around providing an apples-to-apples comparison of TV series interest among social media networks.
"We need to solve the problem of which shows have fan enthusiasm, not just across the TV dimension," Elowitz said.
Broadcasters recently have seemed more willing to extend the lives of struggling shows that have heavy online fan interest. NBC's "Chuck" and Fox's "Dollhouse" received renewals after demonstrations of intense fan appreciation, though Fox's "Terminator" was unable to garner a pickup. According to Wetpaint, the most engaged viewers spend up to five hours a week discussing a single episode of a program.
Although networks have largely been unable to monetize online popularity, a show having strong Web buzz generally results in more traffic for a network's site, higher DVD sales for the program's studio and a deeper level of brand engagement that can attract advertisers seeking integration opportunities.
Мой очень вольный перевод:
Сервис Wetpaint, предоставляющий возможность создания вебсайтов, запустил в работу систему измерения фанатского интереса к популярным сериалам. Система, названная "TV Fandex", является первой в своём роде. Для её работы используется информация с Facebook, Twitter, Google, и всех 1.5 млн. сайтов, созданных в сервисе Wetpaint. Президент Wetpaint говорит, что, то, как люди воспринимают ТВ очень сильно изменилось, но средства измерения популярности остались всё теми же. Отныне, TV Fandex будет поставлять телесетям и продюсерам информацию о том, какие сериалы лучше или хуже в деле создания и поддержки онлайн аудитории. Результаты первой недели: "True Blood" - лучший, затем "NCIS", "House", "Weeds" и отменённый Фоксом любимчик фанатов "Terminator: The Sarah Connor Chronicles."
Fandex планирует еженедельно публиковать рейтинг ТОП-100.
Последнее время кажется, что телесети больше склоняются к продлению сериалов, которые имеют большую фанатскую поддержку в интернете. Так "Чак" и "Долхауз" получили продление, после демонстрации большой заинтересованности их фанатами, хотя "Терминатор" продлён не был. Результаты наблюдений показывают, что наиболее преданные фанаты способны потратить до 5-ти часов в неделю на обсуждение одной единственной серии шоу.
Несмотря на то, что у телесетей нет возможности монетизировать онлайновую популярность, сериалы, активно обсуждаемые в сети, как правило генерируют большой траффик на вебсайтах телеканалов, бОльшие продажи ДВД дисков, и бОльшую узнаваемость брендов, что способствует привлечению рекламодателей.
Итак, господа. Если кто-то еще сомневался, что наш шум в интернете даёт результат, то теперь мы получили реальное тому подтверждение, и уже даже изготовлена измерялка нашего шума!!!
Только, думаю, теперь еженедельные РАЛЛИ нужно устраивать и на сайте Вики, т.к. он входит в состав сервиса Wetpaint, т.е. будет напрямую влиять на рейтинг "Хроник".